top of page
CREDITS
Pecha Kucha.jpg

DE GROOTE STOORINGE
PECHA KUCHA

 

DATE
September 17-19, 2021


LOCATION
Cultural Center De Spil, Roeselaere

CONTENT

Zeven bijzondere sprekers vertellen hoe ze inspiratie halen uit het circusverleden voor hun creatie of werk. Ze doen hun verhaal aan de hand van twintig afbeeldingen in 6min en 40sec, een concept voor het houden van korte, creatieve presentaties, ontstaan in Japan (Pecha Kucha). 

1. Katleen Ravoet, equilibriste – Old School is tóch Cool 
Toen Katleen Ravoet studeerde aan de circushogeschool van Tilburg moest ze niet te veel weten van het goedbedoelde advies van haar handenstand docent Lucien Beautour. Lucien was afkomstig uit een geroemde circusfamilie, had veel vlieguren op de teller, daar had ze wel respect voor. Maar die oubollige toeters en bellen waar hij steeds zo enthousiast over was, dat was gewoon niet meer van deze tijd vond ze. Nu, jaren later, duikt Katleen met een grenzeloze nieuwsgierigheid in het Old School’s Cool creatietraject van De Spil. De eerste die ze belt is Lucien. Of hij haar niet wil helpen. Maar natuurlijk. Katleen vertelt over haar creatieproces dat op haar geheel eigen manier een ode geworden is aan de oudere generatie circusartiesten die het vak met de paplepel meekregen, vinden dat een circusnummer nu eenmaal een bepaalde structuur heeft en de afwerking in de kleinste details zit. 

2. Tempo D’Eole  – Voltige, verhalen vertellen met paarden
Dit Waalse circusgezelschap Tempo D'Eole is een kunstenaarscollectief verenigd rond de wens om verhalen te vertellen met paarden. Door de kunst van voltige in hun in- en outdoor voorstellingen brengen ze een circustechniek terug in de piste die je bijna niet meer ziet. Het circusverleden is een belangrijke inspiratiebron voor hun voorstellingen. 
Daarnaast runt het collectief een creatieplek dat gewijd is aan paardenshows, uitwisseling en organiseren ze evenementen zoals ‘Le Festi’Chval de cirque’: een festival dat jaarlijks circusartiesten, ruiters, acteurs en muzikanten samenbrengt. 

3. Bram De Laere, clown – Je leert van de meester 
Als 16-jarige jonge gast toerde Bram De Laere samen met een maat met het toenmalige circus Rose Marie Malter. Hij debuteerde er als goochelaar-clown, hielp mee met de op- en afbouw van de tent, de verzorging van de paarden, sliep in een caravan en luisterde naar de vele verhalen. Hij ging studeren, eerst aan ACAPA in Tilburg, later aan de ESAC (Ecole Supérieure des Arts du Cirque, Brussel). Maar de schooljaren met strakke en lange dagen training doofden het circusvuur in hem en hij ging enkele jaren reizen. Tot hij een goeie vriend van Circus Pipo terug tegenkwam. De goesting borrelde terug op. Hij vormde een clownstrio met Marquis Cohen en Natasha Heppenheimer en toerde een tijd mee met Circus Pipo.  

Bram krijgt onder de vlag van het Erfgoeddecreet (Leerling-Meester) een beurs om op zoek te gaan naar het immaterieel erfgoed van tweehonderd jaar clownerie. Hij werkte hiervoor nauw samen met Marquis Pauwels van Tik Tak Circus, momenteel de oudste circusdirecteur van België. Ze namen een hele reeks oude clownentrees onder de loep. Dit onderzoeksmateriaal was voor Bram een perfecte voedingsbodem voor een familievoorstelling, waar hij een ode brengt aan de clown. Hij ging in creatie, kocht een tent en speelde onlangs de allereerste voorstellingen voor publiek. Bram komt vertellen over dit creatieproces. 

 

4. Nikolaas Martens, goochelaar – Goochelverleden onmisbaar voor ons Mysterylab  
Nikolaas Martens  raakte in de ban van de goochelkunst op de Gentse foor en bij het bezoeken van de internationale circussen op het Sint-Pietersplein. Naast zijn rol als medium in de theatrale productie ‘De Séance’ in het Gentse House of Mysteries, is hij medeoprichter van Mystery Lab vzw, een denktank voor verwondering, illusie en magie. Dit unieke R&D centrum voor illusionisme vertrekt vanuit de literatuurstudie om ons rijke, collectieve geheugen op te frissen en te verzinnebeelden in prikkelende samenwerkingen, publieke voorstellingen en projecten. Zowel in ‘De Séance’ als bij de club van Mystery Lab is het goochelverleden een onuitputbare inspiratiebron.  

5. Simon/Vincent Bruyninckx, acrobaten – Hoe zet je je tanden in ‘jaw of steel’? 
Een oude circustechniek ontdekken en ze tof vinden is één ding. Er je tanden in zetten, ze onder de knie krijgen en er een hedendaagse tentvoorstelling mee maken iets helemaal anders. Al helemaal als die vergeten techniek ‘jaw of steel’ is (je klemt een bit in je mond en je hangt met je hele lichaam aan dat bit in de lucht). 
Simon en Vincent Bruyninckx vertellen over de ontstaansgeschiedenis van de voorstelling Bitbybit die je ook op festival de groote stooringe kan zien. 
Simon studeerde af aan CNAC (Centre National des Arts du Cirque, Frankrijk), Vincent aan ESAC, Brussel. De broers maken deel uit van Collectif Malunés. Voor Bitbybit sloegen ze de handen in elkaar met MOVEDBYMATTER  het gezelschap van Kasper Vandenberghe die tevens de regisseur is van de voorstelling. 

6. Stav Meishar, multidisciplinair artieste en maakster, academisch onderzoekster en docente – The Barbette Project

Stav Meishar onderzoekt en creëert The Barbette Project, het waargebeurde verhaal van Barbette  een legendarische, gender overschrijdende trapeze artiest uit de jaren ’20 en ‘30 verweven met autobiografische verhalen van LGBT+ mensen en circus artiesten vandaag. Het resultaat is geen afgewerkte show, maar een ‘open source play’, een script dat plaats laat voor elke artiest (of meerdere) die zijn (of hun) persoonlijk verhaal willen combineren met Barbettes verhaal. 

7. Aline Breucker, kostuumontwerpster – circusarchief = snoepwinkel 
Aline Breucker is een visueel artieste, performer, scenograaf en kostuumontwerpster. Ze studeerde af aan Ecole Nationale Supérieure des Arts Visuels de La Cambre in Brussel (2005).  Sinds 2009 staat ze samen met Quintijn Ketels aan het roer van hun eigen gezelschap Side-Show, co-creëerde en speelde mee in hun circusvoorstellingen.  
Voor haar werk grasduint Aline vaak in circusarchief voor inspiratie. De opdracht die ze kreeg binnen het project ‘Old School’s Cool’ paste haar dan ook als een handschoen: creëer kostuums voor de artiesten met een knipoog naar het circusverleden.  Aline vertelt over haar bijzonder werkproces bij zo’n opdracht.

MEDIA
bottom of page